
Alweer enige tijd geleden, 16 Februari, ben ik aanwezig geweest bij de introductie van de gloednieuwe Mercedes-Benz SLK.
De foto's waren de revue allang gepasseerd en die hadden mij toch wel nieuwsgierig gemaakt naar hoe deze auto overkomt 'face to face'.
De foto's waren de revue allang gepasseerd en die hadden mij toch wel nieuwsgierig gemaakt naar hoe deze auto overkomt 'face to face'.
De eerste SLK stamt alweer uit 1996 en is sindsdien een groot succes geweest voor Mercedes. Het unieke vouwdak van destijds heeft (gelukkig) bij de nieuwe zijn plekje gevonden en is er geen stoffen dakje opgezet. Het blijft toch altijd een leuk om te zien hoe het dak open en dichtgaat.
De vorige generatie bestond voornamelijk uit ronde vormen en werd al snel bestempeld als vrouwenauto. Deze nieuwe generatie wil dit blijkbaar kwijtraken. Bij het design is veel gekeken naar de SLS AMG en is hij er veel stoerder op geworden. Of deze de stempel van vrouwenauto kan kwijtraken is nog maar de vraag maar wat wel zeker is dat je je als man echt niet hoeft te schamen wanneer je deze SLK even van je vrouw leent om er een stukje te mee gaan rijden met de wind door je haren. Zeker met het AMG-pakket zoals die tijdens de preview er stond is het gewoon een 'stoere bak'
Het interieur van deze SLK is ook bijna letterlijk overgenomen van de SLS en het ziet er allemaal zeer gelikt uit. Mooi materiaal gebruik en alles lijkt op de juiste plek te zitten. Wat tevens opviel was dat wanneer het dak dicht is er nog steeds genoeg hoofdruimte is voor mensen met een lengte tot 1.90m. Dat hebben ze toch goed voor elkaar. Laag zittend in de kuipstoeltjes, het gelikte interieur en de illusie van een lange motorkap geven je direct een heerlijk sportief gevoel en het stuur ligt prettig in de hand.
Enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken maar wat eigenlijk al van tevoren vast stond is dat de kofferruimte niet erg ruim is. 2 weekendtasjes zouden er wel inkunnen maar een golfset zal waarschijnlijk niet gaan passen.
Nog enkele highlights die nieuw zijn op de SLK:- Draaischijf-windscherm AIRGUIDE
- Panoramisch variodak met MAGIC SKY CONTROL(variable lichtdoorlatendheid)- Multimediasysteem COMAND OnlineDe SLK is inmiddels leverbaar met 3 benzine motoren met een vanafprijs van: €47.400 voor de SLK 200.De motor levert 184pk en 270Nm koppel. Dit zorgt voor een sprint van 0-100 in 7.3 sec en een topsnelheid van 240 km/hDe middelste motorisering is de SLK 250.Deze levert 204pk en 310Nm. Dit zorgt voor een sprint van 0-100 in 6.6 sec en een topsnelheid van 243 km/hDe sterkste motor is momenteel nog de SLK 350 met een lekkere V6 onder de kap met 306pk en 370Nm. De SLK 350 sprint daarin in maarliefst 5.6 sec. naar de honderd en is uiteraard begrensd op 250 km/h.Als leuke tip kan ik je meegeven om even te kijken op de site van Mercedes zelf want ze hebben voor de SLK een erg leuke interactieve film gemaakt.
De vorige generatie bestond voornamelijk uit ronde vormen en werd al snel bestempeld als vrouwenauto. Deze nieuwe generatie wil dit blijkbaar kwijtraken. Bij het design is veel gekeken naar de SLS AMG en is hij er veel stoerder op geworden. Of deze de stempel van vrouwenauto kan kwijtraken is nog maar de vraag maar wat wel zeker is dat je je als man echt niet hoeft te schamen wanneer je deze SLK even van je vrouw leent om er een stukje te mee gaan rijden met de wind door je haren. Zeker met het AMG-pakket zoals die tijdens de preview er stond is het gewoon een 'stoere bak'
Het interieur van deze SLK is ook bijna letterlijk overgenomen van de SLS en het ziet er allemaal zeer gelikt uit. Mooi materiaal gebruik en alles lijkt op de juiste plek te zitten. Wat tevens opviel was dat wanneer het dak dicht is er nog steeds genoeg hoofdruimte is voor mensen met een lengte tot 1.90m. Dat hebben ze toch goed voor elkaar. Laag zittend in de kuipstoeltjes, het gelikte interieur en de illusie van een lange motorkap geven je direct een heerlijk sportief gevoel en het stuur ligt prettig in de hand.
Enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken maar wat eigenlijk al van tevoren vast stond is dat de kofferruimte niet erg ruim is. 2 weekendtasjes zouden er wel inkunnen maar een golfset zal waarschijnlijk niet gaan passen.
Nog enkele highlights die nieuw zijn op de SLK:- Draaischijf-windscherm AIRGUIDE
- Panoramisch variodak met MAGIC SKY CONTROL(variable lichtdoorlatendheid)- Multimediasysteem COMAND OnlineDe SLK is inmiddels leverbaar met 3 benzine motoren met een vanafprijs van: €47.400 voor de SLK 200.De motor levert 184pk en 270Nm koppel. Dit zorgt voor een sprint van 0-100 in 7.3 sec en een topsnelheid van 240 km/hDe middelste motorisering is de SLK 250.Deze levert 204pk en 310Nm. Dit zorgt voor een sprint van 0-100 in 6.6 sec en een topsnelheid van 243 km/hDe sterkste motor is momenteel nog de SLK 350 met een lekkere V6 onder de kap met 306pk en 370Nm. De SLK 350 sprint daarin in maarliefst 5.6 sec. naar de honderd en is uiteraard begrensd op 250 km/h.Als leuke tip kan ik je meegeven om even te kijken op de site van Mercedes zelf want ze hebben voor de SLK een erg leuke interactieve film gemaakt.