
Wellicht voor sommige oud nieuws maar de laatste jaren wordt er gewerkt aan een superbus op elektriciteit die in de toekomst ingezet zal worden in het openbaar vervoer.
Bedenker van de superbus is de Nederlandse astronaut Wubbo Ockels.
Samen met een team van TU delft werken zij al enkele jaren aan dit project en de bedoeling is om dit jaar een werkend prototype klaar te hebben met als einddoelstelling om in 2015 een superbus daadwerkelijk in gebruik te hebben.
De bus zal in de binnenstad hetzelfde zijn als elke andere bus maar eenmaal buiten de stad op de snelweg moet de bus kunnen reizen tussen de 150 km/h en 250 km/h. Wil dit mogelijk gemaakt worden zal er wel het een en ander aangepast moeten worden aan het Nederlandse wegennetwerk. De superbus kan deze hoge snelheden alleen halen als het rijd op de zogenaamde 'superbanen'. De superbanen zijn betonnen geleidingsbanen die geothermisch verwarmd worden in de winter om ze sneeuw- en ijsvrij te houden.
We zien wel wat de toekomst ons brengt, dit belooft in ieder geval al veel goeds.
Samen met een team van TU delft werken zij al enkele jaren aan dit project en de bedoeling is om dit jaar een werkend prototype klaar te hebben met als einddoelstelling om in 2015 een superbus daadwerkelijk in gebruik te hebben.
De bus zal in de binnenstad hetzelfde zijn als elke andere bus maar eenmaal buiten de stad op de snelweg moet de bus kunnen reizen tussen de 150 km/h en 250 km/h. Wil dit mogelijk gemaakt worden zal er wel het een en ander aangepast moeten worden aan het Nederlandse wegennetwerk. De superbus kan deze hoge snelheden alleen halen als het rijd op de zogenaamde 'superbanen'. De superbanen zijn betonnen geleidingsbanen die geothermisch verwarmd worden in de winter om ze sneeuw- en ijsvrij te houden.
We zien wel wat de toekomst ons brengt, dit belooft in ieder geval al veel goeds.